Wie ben ik? ik ben een dochter, een zus, webdeveloper, webdesigner gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie en WordPress, voormalig docent wiskunde en scheikunde, voormalig student wereldgodsdiensten…
Ik ben te bereiken op: mail@katinkahesselink.net
Toegevoegd op 27-02-2011 om 13:09
Wie zo’n vraag stelt geeft vanzelf het antwoord: nee, er is niets mis met verveling tijdens meditatie. Althans, zo voel ik dat.
Mijn recente blogposts over meditatie hebben vooral reactie opgeleverd over mijn acceptatie van verveling.
En vervolgens mijn analyse er van. Tja, ik ben nu eenmaal een denkend
mens, dus ik analyseer wat ik voel. Dat hoort, voor mij, bij menszijn.
Je kunt alleen overstijgen of veranderen wat je onder ogen ziet. Of het
nu om gevoelens als gaat, of relatieproblemen of welk ander issue ook.
Sterker nog, in een recent (nog niet uitgekomen) boek over mindfulness
meditatie las ik dat je bereid moet zijn tot een soort mentale
gymnastiek om voor mindfulness meditatie in aanmerking te komen. Wat ik
doe lijkt het meest op mindfulness meditatie.
Laat ik beginnen met eens onder ogen zien wat verveling allemaal is:
- Verveling is onrust
- Verveling is bewustzijn van leegte
- Verveling is oncomfortabel
- Verveling voelt eenzaam
Ik heb ze genummerd om er goed naar te kunnen verwijzen. Vooral die tweede is van belang:
verveling is bewustzijn
(van leegte). Normaal gesproken overschrijven we die verveling met
bijvoorbeeld een visualisatie oefening, een film, of een goed boek.
Voel je eigen verveling en kijk of ik gelijk heb. Als je in je
verveling gaat zitten, zit daar bewustzijn. Het is niet voor niets dat Krishnamurti tegen een verveelde leerling in een van zijn scholen zei:
De meeste mensen zijn verveeld. Waarom? Je vroeg hoe je
van verveling af kunt komen. Laten we het onderzoeken. Als je een half
uur op jezelf bent, ben je verveeld. Dus pak je een boek, klets je wat,
leest een tijdschrift, gaat naar de film, praat, doet iets. Je houdt je
denken bezig. Dit is vluchten van jezelf. Nu heb je een vraag gesteld.
Let op wat er gezegd wordt. Je verveelt je, omdat je jezelf tegen komt.
Je bent jezelf nog nooit tegen gekomen. Daarom wordt je verveeld. Je
zegt: is dat alles wat ik ben? Ik ben zo klein, zo bezorgd. Je wil dat
gevoel kwijt raken. Wat je bent is saai, dus ren je weg. Maar als je
zegt: ik zal niet verveeld zijn. Ik ga er achter komen waarom ik zo ben.
Ik wil zien hoe ik echt ben. Dan is het alsof je in een spiegel kijkt.
Je ziet jezelf heel helder zoals je bent, hoe je gezicht er uit ziet.
Maar dan zeg je dat je er uit zou moeten zien als een filmster. Maar als
je naar jezelf zou kijken en zeggen: “Ja, zo ben ik. Mijn neus is niet
echt recht, mijn ogen zijn wat klein, mijn haar is recht,” accepteer je
het. Als je ziet wat je bent is er geen verveling. (Krishnamurti on
Education, p. 59)
Wat ik probeerde te zeggen is dat je daar niet
doorheen komt zonder de verveling onder ogen te zien. Eerst maar eens
kijken naar wat is, als je dat met liefde en acceptatie doet, verandert
het vanzelf. En zo heb ik het ook ervaren.
Zie ook het gesprek hierover: http://www.overpeinzende.nl/2011/verveling-tijdens-meditatie/
Als je dit interessant vond, bekijk dan ook:
Toegevoegd op 28-10-2010 om 12:09
Er zijn nogal verschillende houdingen ten opzichte van iemand bedanken en spiritualiteit.
In klassieke theosofische kringen, hier in Nederland in elk geval, is bedanken een taboe waar ik me al jaren tegen verzet (met succes, gelukkig). De gedachte is dat mensen die het nodig hebben om bedankt te worden, nog een beetje egoďstisch zijn.
Ik heb altijd gezegd dat je het beter om kunt draaien: het is
fantastisch als er mensen zijn die hard kunnen werken zonder daar voor
bedankt te hoeven worden, maar je kunt niet van gewone mensen verwachten
dat ze al zo ver zijn. Ondertussen kun je ze net zo goed bedanken voor
wat je waardeert. Dat zijn goede manieren.
Aan de andere kant van het spectrum zijn mensen die de oefening van
dankbaarheid een spirituele praktijk is. Gratitude practice, heet dat in
het Engels. Ik ben ook daar een beetje sceptisch over (ik twijfel wel
vaker). Maar toch lijkt onderzoek deze houding meer te ondersteunen dan
de eerdere.
Op een van mijn favoriete psychologische blogs werd de waarde van dankbaarheid als volgt uitgelegd:
Onderzoek suggereert dat dankbaarheid je geestelijke en
fysieke gezondheid kan verbeteren, relaties versterkt, positieve
gevoelens veroorzaakt en ons helpt met stressvolle omstandigheden om te
gaan.
Dat betekent allemaal natuurlijk niet automatisch dat we dankbaarheid
zouden moeten oefenen. Het betekent dat dankbaarheid een positieve
kracht is in het leven van mensen.
Aan de andere kant: mijn moeder is er van overtuigd dat Nederlanders
zo’n gelukkig volkje zijn onder andere komt omdat we zo graag mopperen.
Zelf denk ik dat het meer met ons sociale vangnet te maken heeft.
Terug naar ons onderwerp.
Het blijkt dat mensen die bedankt worden veel vaker anderen helpen –
niet alleen degene die bedankte, maar ook anderen. Het punt is blijkbaar
sociale onzekerheid: wordt mijn hulp wel gewaardeerd? Als mensen ons
bedanken weten we dat het gewaardeerd was, en voelen we ons veiliger om
de volgende persoon ook weer te helpen.
Daar kan ik me bij inleven. Wanneer ik overweeg iemand te helpen
vraag ik me ook af of het gewaardeerd wordt of niet. Als ik denk van
wel, is het waarschijnlijker dat ik het doe. Het is moeilijk om bij
mezelf na te gaan of ik meer doe als ik bedankt wordt. Wat ik wel weet
is dat de eerlijkheid van de waardering uit maakt. Als ik het gevoel
krijg dat die persoon iedereen bedankt, betekent het voor mij weer
minder.
Tja – bij Nederlanders weet je in elk geval bijna altijd zeker dat ze het menen, als ze je bedanken
Het oorspronkelijke stukje over dankbaarheid, inclusief reacties.
http://www.overpeinzende.nl/2010/bedanken-en-spiritualiteit/
Als je dit interessant vond, bekijk dan ook:
Volg Rishis op: